خبرهـــا

رویدادها و تازه‌های خبری

مصاحبه مدیرعامل شرکت پیام هونامیک (جناب آقای مهندس عابدی) با خبرگزاری عطر گل یاس

صنعت فولاد یکی از بخش های مهم در اقتصاد جهان محسوب می شود و به دلیل وجود کثرت حلقه های ارتباطی بالادست و پایین دست با دیگر بخش های اقتصادی به عنوان صنعتی پیشرو و کلیدی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به طوری که میزان تولید و مصرف آن نمایانگر پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشورها و تحرک و شکوفایی دیگر بخش های اقتصادی است.

در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و در جهت رفع موانع تولید و رونق اقتصادی کشور و با توجه به سند چشم‌انداز ایران در سال1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد و نیاز صنایع فولاد به محصول فروسیلیسیم به عنوان ماده مکمل و برنامه توسعه کشور در حوزه گسترش این محصول استراتژیک، شرکت پیام هونامیک - بعنوان شرکت معدنی و صنایع معدنی زیرمجموعه هلدینگ سرمایه گذاری ساتا (شستان)- با در نظر گرفتن توانمندی های موجود، تصمیم بر احداث واحد تولید فروسیلیسیم با ظرفیت تولید 12 هزار تن در سال نموده است.

مدیر عامل شرکت پیام هونامیک در حاشیه مراسم بازدید از روند پیشرفت فیزیکی پروژه احداث واحد تولید فروسیلیسیم که با حضور جمعی از مدیران و رؤسای هلدینگ سرمایه گذاری ساتا (شستان) و دیگر دست اندرکاران مجموعه انجام گرفت، اظهار داشت: تولید اصلی کارخانه ‌محصول فروسیلیسیم 75 درصد بوده و در کنار آن سالانه 3000 تن پودر میکروسیلیکا به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود. فروسیلیسیم علاوه بر مصرف فولادسازان به منظور اکسیژن زدایی در تولید فولاد (با مصرف حدود 5 کیلو گرم برای تولید هر تن فولاد) به عنوان مواد اولیه صنایع ریخته گری، تولید شمش منیزیم و سایر فروآلیاژها به کار می رود و محصول جانبی آن نیز برای مصارف تولید ژل میکروسیلیکا در سیمان و بتن استفاده می‌شود.

مهندس «عابدی» افزود: مواد اولیه کارخانه فروسیلیسیم شامل سنگ سیلیس، ذغالسنگ، کک، خمیر الکترود، زغال چوب و پوسته اکسیدی می باشد که این مواد در کوره قوس الکتریکی ذوب و فروسیلیسیم تولید می گردد. بخش عمده ای از مواد اولیه موردنیاز کارخانه در داخل کشور قابل تامین می باشد. وی ادامه داد: احداث این کارخانه در شهریور ماه 1394 در زمینی به مساحت 135000 متر مربع واقع در شهرک صنعتی خمین - شهر خمین - استان مرکزی آغاز گردیده و با اتمام ساخت آن در ابتدای نیمه دوم سال 96 با 80 درصد تولید ظرفیت اسمی به بهره برداری رسمی خواهد رسید. و با افزایش توان برق که توسط شرکت برق منطقه ای باختر انجام خواهد پذیرفت، در آینده‌ای نزدیک با صد درصد ظرفیت کارخانه به تولید خواهد رسید.

مدیر عامل پیام هونامیک بیان کرد: این کارخانه چهارمین تولیدکننده اصلی فروسیلیسیم کشور محسوب می‌شود و با توجه به توسعه فولادسازی‌ها در کشور و نیاز به فروسیلیسیم، در آینده‌ای نزدیک به همراه طرح توسعه آن، ‌جایگاه ویژه‌ای در صنعت فروآلیاژ کشور به خود اختصاص خواهد داد.

عابدی بیان کرد: این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام شده با پیشرفت فیزیکی واقعی 53 درصد وضعیت مطلوبی به جهت پیشبرد عملیات طراحی، تامین تجیهزات داخلی و خارجی و ساخت و نصب دارا می‌باشد.

وی گفت:  سرمایه اولیه این کارخانه 750 میلیارد ریال در بخش ریالی و سه میلیون دلار در بخش ارزی بوده و با شروع فاز بهره برداری آن زمینه اشتغال برای 100 نفر اعم از نیروهای متخصص و عادی فراهم خواهد شد.

عابدی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تولید فروسیلیسیم در کشور 92 هزار تن در سال است که با بهره‌برداری از این کارخانه این میزان به 105 هزار تن در سال خواهد رسید. این واحد پس از بهره‌برداری در نظر دارد حدود 50 درصد محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر نماید.

مهندس «اثباتی»، رئیس سازمان ساتا نیز در مراسم بازدید از روند پیشرفت فیزیکی پروژه احداث واحد تولید فروسیلیسیم، ضمن اظهار خرسندی از میزان پیشرفت پروژه اظهار داشت: با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز عملیات اجرایی می گذرد، پیشرفت مطلوب و قابل توجهی صورت گرفته است که قطعا این مهم به واسطه مدیریت صحیح بوده است. وی افزود: آنچه می تواند خروجی کار را مطلوب نمایان کند، ارتباط و همکاری مناسب میان مشاور پروژه، پیمانکار، تیم اجرایی و مسئولان می باشد که در این پروژه این روابط صمیمانه به وضوح دیده می شود.

رئیس سازمان ساتا گفت: مهم این است که در انجام پروژه ها، سنگ زیربنای آن ها را محکم بگذاریم تا علاوه بر بهره مندی نسل امروز، آیندگان نیز از آن بهره مند باشند و همواره فضای توسعه فراهم گردد.